Redovisningsbloggen

En blogg om redovisning, skatter och annat livsnödvändigt

Avdrag för mobiltelefon och bredband

with 3 comments

En sak förvånar mig lite: om det finns en frågeställning angående ett avdrag där svaret inte är helt tydligt, men frågeställningen förekommer för i stort sett varenda företag med mindre än fem personer (och det är rätt många) – borde man inte se till att förtydliga den då?

Just i det här fallet tänkte jag på avdrag för mobiltelefoner och bredband i rörelsen. Vad gäller mobiltelefoner vet Skatteverket precis hur det ligger till. Om du har ett abonnemang som du använder både i ditt företag och privat, får du inte avdrag för abonnemangsavgiften, inte för privata samtal men däremot får du avdrag för kostnad och moms för jobbsamtal. Tokenkel regel! Det finns bara två problem.

Pricka listor?

Menar Skatteverket på fullaste allvar att jag ska sitta och pricka för jobbsamtal på telefonräkningen? För de flesta företagare är det en praktiskt omöjlighet. Det är dessutom många företagare som har bara mobiltelefon och ingen fast telefon, vilket innebär att samtalslistorna blir ännu längre. Det innebär ofta också att de förmodligen ringer betydligt mer i jobbet än privat på mobilen och ändå är ingen del av abonnemangsavgiften avdragsgill.

Flat fee

För de som ringer mycket mobilt lönar det sig ofta att välja ett abonnemang med s k ”flat fee”, dvs en fast månadskostnad och ingen samtalskostnad. Alternativt en hög månadskostnad och en låg, fast kostnad per samtal. Får man då fortfarande inte avdrag för abonnemangsavgiften? Här har regelverket helt enkelt inte hunnit med verkligheten, skulle jag vilja säga.

Bredband

Många småföretagare jobbar väldigt mycket hemifrån och behöver därför internet i hemmet. Visst, självklart använder de fömodligen uppkopplingen även privat. Huruvida man borde få dra kostnad för internet i hemmet eller inte, har jag ingen åsikt om. Men jag visste aldrig vad jag skulle säga till mina kunder när de frågade om man fick göra det. ”Tja, du kan testa, men ingen vet vad SKV kommer att säga…”

Varför så snålt?

Skulle det verkligen vara så fruktansvärt om man helt enkelt fick dra alla dessa kostnader (ja, även privata mobilsamtal) och att det då är en del privata kostnader som slinker med är väl smällar man får ta? Det skulle ju om inte annat förenkla frågeställningarna något enormt.

Etiketter: , , , , ,

Written by redovisningskonsult

22 april 2008 at 00:08

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej
    Jag tycker du för ett alldeles utmärkt resonemang. Vet du något om hur det är med friskvård för enskild firma? Jag tycker det är helt absurt att man som egen företagare inte kan dra av kostnader för att kunna fortsätta att jobba. Problem med ryggen.

    När jag ringer om traktamente får jag olika svar varje gång.Ibland gäller traktamente för mig ibland inte.

    Den allmäna uppfattningen jag får när jag läser om avdrag är att alla (jag är konsult) kostnader som är onödiga är avdragsgilla, däremot alla kostnader som jag absolut inte kan komma undan ej är avdragsgilla.

    Kalle

    13 maj 2008 at 09:58

  2. Hallå!

    Vad gäller friskvård har det varit lite begreppsförvirring. Just regeln om friskvård avser sånt man kan göra för att ens personal ska motionera mer och må bättre, utan att personalen förmånsbeskattas. Och då gäller att man får bekosta rimliga kostnader för typ normala (ej ”lyxbetonade”) sporter. Rimliga kostnader har bedömts vara vad ett normalt gymårskort kostar på orten (typ SATS). Märk här att om man tar ett lyxigare och dyrare gymkort blir hela kostnaden skattepliktig. Och det gäller alltså normalare sporter och inte såna där överklasslyxsporter (ironi) som t ex golf och segling.

    Men detta gäller alltså endast anställda. Som AB-ägare är du anställd i ditt eget bolag, så där funkar det. Men inga gymkort i enskild firma, alltså.

    Däremot finns det andra liknande avdrag, t ex för rehabilitering. Har inte råkoll på den exakta definitionen och gränsdragningen för avdragsgill rehab, men om det är en arbetsrelaterad skada (t ex ryggont vid kontorsarbete) och man behöver rehab för att sköta sitt arbete, är det inga problem att dra detta. Speciellt om man kan få ett litet intyg från sin naprapat/kiropraktor el dyl. Om man däremot hittar nån skum läkare som ordinerar en månad i Thailand kan det ju bli svårare att få igenom. :-)

    Traktamente funkar likadant för enskilda firmor som för anställda, dvs du får dra schablonbelopp/normalbelopp i traktamente vid tjänsteresor. Tror det funkar med kvitton för faktiska kostnader också, men är lite osäker här. Ofta enklare och bättre att dra schablonbelopp. Observera att ditt avdrag inte har något att göra med om du ev fakturerar traktamente till kund – det blir en intäkt på samma sätt som konsultarvode. Du kan dra traktamente oavsett om och hur mycket du fakturerar till kund.

    He he, ibland får man intrycket att den som designade skattesystemet var en smula sadistisk. Vilka kostnader tänker du på i första hand?

    redovisningskonsult

    13 maj 2008 at 11:24

  3. Hej! tack för toppenblogg som jag precis hittat via google. precis knäckt till ryggen och kör ek. firma som nu får ett till kvitto i bokföringen.

    Wihelm

    Wilhelm

    16 oktober 2008 at 15:19


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

